Vína z Čechošpáru, vína z Hypermoravy
Tak jsme se vám tu v pondělí povozili na Vinařském fondu a mně to prostě nedalo, abych to železo nekul, dokud je aspoň trochu žhavý a jemnými políčky nesázel záhlavce a kroky baleťáků na špičkách v těch jejich skořepinkách neposkakoval po prknech, co znamenaj svět vína v kostce internetu.
To máte tak – jdete si nakoupit mouky, sýry a zeleniny a u regálů s vínem, co je normálně míjíte obloukem, stojej dvě slečny. Jasně! Propagační akce Vinařského fondu, která měla loni pár slabinek, kvasí ve stodoloidních centrech i letos. Na náhodoujdoucího chodce, lačnícího mezi Hyperšpárem a Hausmaxem po víně z Moravy, tu čeká lepost děv, zářící úsměvy a plastikovic kalíšky. Stavte se u nich, VF si vás vykáže jako plus. Budete-li informacechtiví, dozvíte se pak spoustu zajímavostí. Třeba jako já.
– Dobrý den, copak tu nabízíte za vína?
– Z Moravy. Máme tu červený i bílý (úsměv).
– Prima. A od koho to je?
– No, tohle je Portugal (dva úsměvy).
– Aha. To je pěkné. To je jakostní?
– No. To je dost jakostní. To má dost vysokou tu jakost. Ještě máme tady bílý.
Dalo by se říct, že Vinařský fond se snaží. Prdnout do každýho kšeftu dvojici, vybavit jí pultíkem, ty oblečky jim někdo musí dát a tak vůbec, to jsou přece výdaje. Má to ale dvě chyby. První je, že naší vinné repre chybí to základní – info. Slečny se culí a vědí, že vína jsou z Moravy a z Čech (je-li tomu letos skutečně tak). Tím to končí. Pokud jsou to echt snaživky, přečtou si zadní etiketu.
Představil jsem si národní mužstvo hokejistů, který vyrazilo na mistrovství světa ve sjezdu. Pak taky automechanika, jak léčí pacienty. Lékaře, co vysvětluje lidem, jak si správně vyčistit komín. Přemka Podlahu, jak vám… (no, ten vlastně umí všechno, to je fakt).
Druhá věc je možná ještě důležitější. Nabídka. Tady totiž zůstalo všechno při starém – nabídku zase tvoří jen pár vyvolenců:
Popravdě řečeno, nevadí mi ani Znovín, ani Michlovský. Ostatní modely normálně nekupuju, ale to ještě neznamená, že jde o horší pití. Problém vidím v tom, že ve všech obchodech, kam jsem měl možnost zavítat, jsou v rámci propagační akce VF nabízeni pouze tihle zásadní hráči. Samozřejmě, můžete namítnout, že jsou to i ti největší přispěvatelé do VF. Ale upřímně řečeno – má normální vinař z Moravy z téhle akce zisk?
Jasně že ne. Ale platit to musí taky.
Máte nějaký tip pro Vinařský fond, jak skutečně podpořit obyčejné vinaře? (Kromě sebedestrukce teda?)